Mini Turnus Komunikacyjny
Zapraszamy do udziału w Mini Turnusie Komunikacyjnym, nastawionym na rozwój komunikacji i języka.
Zajęcia dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.
Mini turnus trwa 4 godziny dziennie. W ramach mini turnusu komunikacyjnego wchodzą zajęcia m.in.:
Dostępne terminy w roku 2022:
27.06.2022-1.07.2022
4.07.2022-8.07.2022
1.08.2022-5.08.2022
8.08.2022-12.08.2022
19.09.2022-23.09.2022
24.10.2022-28.10.2022
21.11.2022-25.11.2022
5.12.2022-9.12.2022
W celu zarezerwowania miejsca proszę pisać e-mail: terapiamowyaac@interia.pl. tel. 668443861.
Turnus nastawiony jest na ciągłą współpracę z rodziną, konsultacje online, wsparcie ze strony terapeutów.
Karty Oceny Logopedycznej Dziecka - KOLD to test służący do oceny najważniejszych obszarów mowy dziecka w wieku od 1 miesiąca życia do ukończenia 9 roku życia. Test uzyskał pozytywną rekomendację Polskiego Związku Logopedów.
Konstrukcja testu KOLD umożliwia szybką i sprawną ocenę umiejętności dzieci w poszczególnych grupach wiekowych, a ustalenie norm rozwojowych pozwala na zorientowanie się, czy badane dziecko rozwija się w poszczególnych obszarach badania logopedycznego prawidłowo, czy wykazuje nieprawidłowości.
Badanie testem umożliwia diagnozę dzieci w 12 grupach wiekowych w następujących obszarach:
A. Rozumienie mowy
B. Nadawanie mowy
C. Reakcje słuchowe
D. Narządy mowy
E. Artykulacja i sprawność narządów artykulacyjnych (od 2 roku życia)
F. Umiejętności pragmatyczno-społeczne (od 3 roku życia)
Na podstawie https://www.komlogo.pl/
Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego są nowym, standaryzowanym narzędziem diagnostycznym, które służy ocenie rozwoju dziecka w sferze:
Istotną zaletą narzędzia KORP jest możliwość diagnozowania dzieci już od pierwszego miesiąca życia do wieku 9 lat i 11 miesięcy.
Na podstawie https://www.komlogo.pl/
METODA STRUKTURALNA
Podczas badania narzędziem KOCP ocenia się: umiejętność czytania (rozpoznawanie liter, odczytywanie sylab, wyrazów, zdań), umiejętność pisania (pisanie liter, sylab, wyrazów, zdań, tekstów), percepcję słuchową (analiza i synteza słuchowa, różnicowanie paronimów, powtarzanie rymowanek, wyodrębnianie głosek), percepcję wzrokową, sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, lateralizację oraz motywację do pisania i czytania.
Metoda Strukturalna
Metoda Strukturalna powstała z myślą o dzieciach i osobach dorosłych, którzy mają szczególne problemy w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Na podstawie https://www.komlogo.pl/
Karty Oceny Języka Dziecka-AFA - KOJD-AFA są narzędziem do oceny niedokształcenia mowy o typie afazji u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
KOJD-AFA obejmuje diagnozę rozwoju funkcji językowych takich jak:
- rozumienie,
- powtarzanie,
- nazywanie,
- mowa dialogowa, opowieściowa, spontaniczna,
- podsystem fonetyczno-fonologiczny,
- podsystem fleksyjno-składniowy,
- podsystem leksykalno-semantyczny,
- podsystem pragmatyczny.
Na podstawie https://www.komlogo.pl/
KOGS umożliwia ocenę dzieci w 13 obszarach umiejętności, a opracowane normy pozwalają nauczycielowi na zorientowanie się, czy dane dziecko rozwija się prawidłowo w poszczególnych obszarach, czy też wymaga dodatkowego wsparcia edukacyjno-terapeutycznego.
Celem badania Kartami Oceny Gotowości Szkolnej – KOGS jest określenie stopnia przygotowania poszczególnych dzieci do podjęcia nauki szkolnej, określenie poziomu ich umiejętności w kolejnych obszarach badania, wychwycenie dzieci z problemami i w konsekwencji skierowanie ich na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowanie dla nich indywidualnych programów wspomagania rozwoju. Diagnoza testem KOGS może również pomóc rodzicom w poznaniu poziomu przygotowania ich dzieci do podjęcia nauki w szkole.
Na podstawie https://www.komlogo.pl/
Prowadzona w Centrum terapia logopedyczna ma na celu usprawnienie funkcji komunikacyjnej poprzez korygowanie zakłóceń występujących podczas komunikowania się.
Dziecko objęte terapią logopedyczną po wnikliwej diagnozie logopedycznej będzie miało opracowany indywidualny program logopedyczny dostosowany do umiejętności, możliwości psychofizycznych i deficytów.
Cele terapii logopedycznej:
- kształtowanie kompetencji językowych,
- rozwijanie słownika mowy biernej i czynnej,
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego,
- korekcja wad wymowy,
- doskonalenie umiejętności sfery poznawczej, społęczno-emocjonalnej,
- wypracowanie alternatywnych i wspomagających sposobów komunikacji.
Metoda przeznaczona jest dla osób, które nie mogą mówić lub nie używają mowy do komunikacji, często mając także problemy z rozumieniem mowy. Celem pracy terapeutycznej jest znalezienie takiego sposobu, który stanie się dla osoby niemówiącej stałym sposobem na porozumiewanie się z innymi oraz będzie czuła się cześcią naszego społeczeństwa.
Pracując z osobami niemówiącymi wykorzystujemy wiele metod i technik, w zależności od preferencji, możliwości rozwojowych oraz od ich poziomu komunikacyjnego. Poprzez różne strategie komunikacyjne, techniki dostępu, systemy znaków oraz dostosowane indywidualnie pomoce komunikacyjne tworzymy zastępcze systemy językowe.
Kinesiotaping logopedyczny jest narzędziem z powodzeniem stosowanym w terapii dzieci i dorosłych z zaburzeniami motorycznymi w obrębie jamy ustnej np. w celu domknięcia ust w przypadku obniżonego napięcia mięśnia okrężnego ust, mięśnia bródkowego, mięśni żuchwy, mięśni policzkowych. Aplikacja plastrów ma na celu wzmocnienie mięśni w obszarze ustno-twarzowym oraz przywrócenie prawidłowych (fizjologicznych) czynności motorycznych takich jak: oddychanie nosem, prawidłowa pozycja spoczynkowa języka, dojrzałe połykanie z językiem znajdującym się na górnych dziąsłąch i podniebieniu twardym.
Elektrostymulacja to nowoczesna metoda wspomagająca proces leczenia ortodontycznego i terapii logopedycznej. Zabieg polega na przepływie prądu o bardzo niskim natężeniu przez mięśnie. To metoda pobudzająca i pozwalająca wzmocnić uszkodzone lub osłabione mięśnie podniebienia miękkiego, języka, warg. Elektrostymulacja oddziałuje na cały aparat artykulacyjny, zmusza go do większego wysiłku, a tym samym zdecydowanie usprawnia realizację poszczególnych głosek.
Masaż logopedyczny
Masaż logopedyczny to metoda wspomagająca pracę narządów artykulacyjnych poprzez regulację napięcia mięśni twarzy i jamy ustnej. Masaż logopedyczny twarzy i jamy ustnej polecany jest szczególnie dzieciom z różnorodnymi zaburzeniami sfery oralnej, ale również osobom bez problemów tego typu, jako forma zabawy o charakterze pielęgnacyjno-usprawniającym.
Integracja Bilateralna – to współpraca i koordynacja podczas wykonywania określonego ruchu przez jedną stronę ciała, niezależnie od ruchów jego drugiej strony oraz zdolność koordynacji obydwu części ciała podczas wykonywania wielu sekwencji ruchów. Koordynacja i współpraca w czasie działania obu stron ciała – przodu i tyłu, prawej i lewej strony, góry i dołu. Przed rozwojem dwustronnej koordynacji, dziecko skutecznie wykorzystuje każdą stronę ciała, ale ma trudności w korzystaniu z obu stron równocześnie.
Terapia światłem znana również jako terapia Snoezelen to bardzo szerokie pojęcie, które odnosi się zarówno do leczenia światłem o różnym natężeniu i barwie, jak i praktyk terapeutycznych mających na celu pobudzanie zmysłowe i stymulowanie prawidłowego rozwoju dziecka.
Sherborne w swoich podstawowych założeniach ma rozwijać poprzez ruch trzy następujące aspekty: świadomość własnego ciała i usprawniania ruchowego, świadomość przestrzeni i działania w niej, dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi oraz nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
C-Eye® PRO umożliwia dostosowanie terapii do możliwości i potrzeb pacjenta. Sesje diagnostyczne i terapeutyczne polegają na wybieraniu przez pacjenta wyświetlanych na ekranie treści. Obserwacja oraz analiza zaznaczanych przez pacjenta odpowiedzi umożliwia obiektywną diagnozę i skuteczną terapię – przede wszystkim: wzroku, słuchu oraz funkcji poznawczych.
System C-Eye nowoczesny system, który śledzi ruch gałek ocznych, co umożliwia alternatywną komunikację i efektywną terapię osób po udarach, wybudzonych ze śpiączki i w innych, równie ciężkich stanach neurologicznych.
Termin arteterapia pochodzi od słów ars, czyli sztuka, oraz therapeuein, czyli leczenie. Istnieje wiele definicji tego terminu. Według tej najbardziej uniwersalnej jest to jednak wykorzystywanie w procesie terapeutycznym różnych form sztuki – muzyki, plastyki, tańca, teatru, rzeźby – przy czym na dalszy plan schodzi tu wartość artystyczna dzieła. Większe znaczenie przypisuje się samemu procesowi tworzenia oraz jego wpływowi na samopoczucie psychiczne i fizyczne osoby, która jest poddawana takiej terapii.
Terapia pedagogiczna (inaczej nazywana reedukacją albo zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi) jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży ze stwierdzonymi deficytami w zakresie funkcji percepcyjno-motorycznych, które powodują trudności w czytaniu, pisaniu czy nauce matematyki. Z jednej strony polega na usprawnianiu z pomocą terapeuty zaburzonych funkcji, a z drugiej – doskonaleniu tych funkcji, które są dobrze rozwinięte.
Podczas zajęć z Treningu Umiejętności Społecznych kształtujemy u dzieci i młodzieży postawę m.in.:
Czytanie uczestniczące (interactive reading/shared reading), nazywane również czytaniem interaktywnym, jest formą wspólnego czytania przez dorosłego i dziecko (użytkownika AAC), podczas którego dziecko nie tylko słucha i patrzy na tekst, ale także jest aktywne w możliwy dla siebie sposób.
Terapia behawioralna
Terapia behawioralna, inaczej stosowana analiza zachowania, oparta została o podstawowe procesy uczenia się. Jej podstawowym celem jest kształtowanie u dziecka jak największej ilości zachowań adaptacyjnych, które rozwiną jego niezależność i umożliwią mu efektywne funkcjonowanie w środowisku. Również zmniejszenie zachowań zakłócających proces nauki oraz utrzymanie efektów w terapii w czasie. Terapia behawioralna wykorzystuje się również w celu rozwijania umiejętności językowych oraz komunikacyjnych dziecka, a także w celu poprawy koncentracji i uwagi, rozwoju umiejętności społecznych, umiejętności poznawczych oraz pamięci.
Masaż jest doskonałą formą terapii u dzieci z nieprawidłowym rozwojem psychoruchowym. Przynosi dobre rezultaty w przypadku dzieci z porażeniem dziecięcym, czy zespołem Downa.
Wśród efektów związanych z zastosowaniem tej techniki masażu można wymienić proces wyciszenia i uspokojenia pobudzonego malucha, wspomagania pracy Ośrodkowego Układu Nerwowego i nerwów obwodowych, układu oddechowego.